۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

فلک تدویر

فلک تدویر، در نجوم بطلمیوسی به دایره‌ای فرضی گفته می‌شود که مرکزش روی مدار فرضی سیاره قرار دارد و سیاره روی آن نیز حرکت می‌کند. مفهوم فلک تدویر برای رفع اشکال مدل زمین‌مرکزی بطلمیوسی ابداع شد که در توضیح حرکات رجوعی سیاره‌ها ناتوان بود.
منبع: http://istak20.blogspot.com

۱۳۸۹ مرداد ۸, جمعه

سیتوپلاسم

سیتوپلاسم (به انگلیسی: Cytoplasm) ماده‌ای است که فضای درون سلول را پر می‌کند. ترکیب اصلی سیتوپلاسم، آب و پروتئین‌های محلول در آب است. بسیاری از واکنش‌های شیمیایی زیستی در سیتوپلاسم یا اندامک‌های آن صورت می‌گیرد. شبکه‌ای از رشته‌ها و لوله‌های پروتئینی در سرتاسر سیتوپلاسم وجود دارد که به یکدیگر متصل می‌شوند و اسکلت سلولی را می‌سازند. سیتوپلاسم غشایی دارد که از فسفولیپید، کلسترول و گلیگو پروتئین تشکیل شده‌است. یکی از ویژکی‌های سیتوپلاسم ساختار تراوایی آن است که تنها به مواد خاصی ازجمله آب پروتئین و یون‌ها و مواد مورد نیاز سلول اجازه گذشتن می‌دهد. سیتوپلاسم سلول جانداران یوکاریوت (مانند سلول انسان) برخلاف جانداران پروکاریوت (مانند باکتری) در برخی موارد به طور مستقیم با اندامک‌های درون سلول ارتباط مستقیم ندارند بلکه این اندامک‌ها غشای مخصوص به خود را دارند.
منبع :  http://istak20.blogspot.com/

File:Biological cell.svg

۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

فرسایش بادی

فرسایش بادی نوعی فرسایش طبیعی است که موجب تغییرات بلند مدت اما قابل توجهی بر سنگ‌ها، صخره‌ها، و کوه‌ها می‌گردد.

فرسایش بادی می‌تواند یک مشکل برای اقتصاد، کشاورزی، یا منابع طبیعی یک کشور محسوب گردد.[۱]
 منابع:

   1. The Problem of Wind Erosion


یک صخره بزرگ واقع در پارک ایالتی سمینول کنیون در تگزاس، که حاصل از فرسایش بادی شکل یافته است.

رفع ابهام توابع مثلثاتي

رفع ابهام توابع مثلثاتي: 
دررفع ابهام مثلثاتي از حد بسیار معروف استفاده می کنیم. همچنین از یک روش فوق العاده موثر به نام هم ارزی استفاده می کنیم.
تعریف هم ارزی: از حد f و حد g هر دو در x=a صفر باشند و نیز باشد، آنگاه گوییم f با g در x=a هم ارز است و از نماد استفاده می کنیم.
مورد استفاده هم ارزی: اگر(f(x با و (g(x با در x=a هم ارز باشند برای یافتن حد کسر وقتی x به سمت a میل می کند، کافی است را بیابید یعنی به راحتی به جای f ، و به جای g ، بگذارید.
انواع هم ارزی های مهم در صفر:
1) می دانیم بنابراین sinx با x در صفر هم ارز است.
به طور کلی اگر u عبارت دلخواهی بر حسب x باشد که به صفر میل کند حد وقتی u به صفر میل می کند برابر 1 می شود. بنابراین مثلا sinkx با kx در صفر هم ارز است.
2) تمام این مطالب برای تانژانت نیزصحیح است.

۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

سامانه‌های چندعامله

سامانه‌های چندعامله (Multi Agent Systems) یا به اختصار MAS روش‌های نوینی برای حل مسایل محاسباتی و پیاده‌سازی پروژه‌های نرم‌افزاری رایانه‌ای ارائه می‌دهند. از آنجا که در این گونه سامانه‌ها مجموعه‌ای متشکّل از چندین عامل سیستم را به وجود می‌آورد، دست‌یابی و نیل به اهدافی امکان پذیر می‌گردد که به وسیله سیستم‌های تک عامله میسّر نیست.

فهرست مندرجات:
1. مزایا
2. معایب
3. روبوکاپ
1. مزایا

   1. این سیستم در اکثر شرایط کار می‌کند. به این معنا که چون مغز متفکر واحد ندارد و تصمیم‌گیری توزیع‌شده است، چنانچه حتی بخشی از سیستم نیز از کار بیافتد باز هم سیستم به کار خود ادامه می‌دهد.
   2. این سیستم برای محیط‌هایی با مقیاس وسیع (Large Scale) و محیط‌های ناشناخته (Unknown) نیز گزینهٔ مناسبی نسبت به سیستم‌های تک عامله به شمار میآید. زیرا محیط سریع‌تر و بهتر پویش می‌شود.
   3. این سیستم به راحتی موازی می‌شود و پردازش موازی را آسان می‌کند.
   4. این سیستم قابلیت تزاید در خود دارد بدین معنا که ۱+۱ = ۳. به طور مثال ما میزی را که ۱۱۰ نیوتن نیرو برای بلند کردن لازم دارد با چهار نفر که هر کدام ۲۵ نیوتن نیرو می‌گذارند بلند می‌کنیم.
   5. هزینه‌ها در این سیستم پایین می‌آید. نیازی نیست تا با صرف هزینهٔ کلان امکان پردازش سنگینی برای یک عامل فراهم کنیم. بلکه می‌شود چندین عامل با قدرت پردازشی کمتر همان کار را حتی سریع‌تر انجام دهند.

2. معایب

البته این سیستم معایبی هم دارد که استفاده از آن را محدود می‌کند. مهم‌ترین آنها کندی اندک در کار است (به طور کلی).به هر حال می‌توان بر حسب مورد نیاز، از این سیستم استفاده کرد.
3. روبوکاپ

دکتر پیتر استون یک پژوهشگر آمریکایی در دهه ۹۰ در پایان نامه دکترای خود این مساله را عنوان کرد که فوتبال زمینه تحقیقاتی بسیار مناسبی برای سامانه‌های چند عامله است. این مساله در طی چند سال موجب پدید آمدن مسابفات بین المللی و موفق روبوکاپ شد که در آن تیم‌های دانشجویی و حتی دانش آموزی بسیاری از سراسر جهان با طراحی و شبیه سازی روبوت‌های فوتبالیست با هم رقابت می‌کنند. این مسابقات از سال ۹۷ همه ساله در یکی از کشورهای جهان , توسط فدراسیون جهانی روبوکاپ برگزار می‌گردد . البته لازم به ذکر است که مسابقات کوچک‌تری نیز همه ساله در سطح کوچک‌تری به صورت آزاد برگزار می‌گردند مانند Iran open , German open , US open, German open و ... . این زمینه تحقیقاتی در دانشگاه‌های ایران و حتی برخی دبیرستان های خاص طرفداران بسیاری دارد و معمولاً تیم‌های ایرانی رتبه‌های مناسبی در این مسابقات کسب می‌کنند.
منبع: http://istak20.blogspot.com

هد و رنگ فلاور

ماهی ها رو به وسیله مواد مختلف از جمله هورمونها و دستكاری ژنتیك رنگی میكنن.ماهی هایی كه به طریق هورمونی رنگ میشن،اولا این رنگ معمولا توی سن بلوغ كمرنگ تر میشه و ثانیا همین مشكل شما عارض میشه یعنی بچه هاشون بی رنگ هستن یا رنگ های جذاب ندارن و در واقع رنگ اصلی والدینشون هم همین رنگیه و ظاهر امر نشون می ده كه ماهی شما با هورمون رنگی شده.
ولی اگه ماهی با دستكاری ژنتیك رنگی بشه،اون رنگ رو به نسل های بعد هم منتقل میكنه.
ماهی معمولی را نمی شه خیلی تغییر داد ولی اگر نژاد ماهی این قابلیت را داشته باشه كه رنگ بگیره با هورمون می توانید رنگش را خیلی افزایش بدید . مثلاً فلاور نژاد كامفا بدون هورمون هم خیلی قشنگه ولی فلاور هورن خیلی زیبا نیست و می توانید با هورمون فلاور نژاد كامفا را خیلی زیباتر كنید و رنگش را افزایش دهید ولی هیچ موقع نمی توانید رنگ فلاور هورن را به رنگ فلاور كامفا برسانید ولی تا حدودی می توانید زیباترش كنید .
در مورد هورمون هم اگر نژاد گرین ترور شما این قابلیت را داره با استفاده از هورمون می توانید رنگش را خیلی زیباتر كنید ولی من در مورد اون هورمون كانادایی اطلاعی ندارم و بهتون پیش نهاد می كنم اگر هورمون یا غذای رنگی برای گرین ترور از شركت سرا یا تترا پیدا كردید حتماً خریداری كنید كه خیلی مناسبند .
اون پرت های رنگ شده هم فكر نمی كنم با هورمون رنگ شده باشند و این ها اگه اشتباه نكنم تو تایلند رنگ می شوند كه راز رنگشون را هم هیچ كسی غیر از خودشون نمی داند و اون هایی هم كه تو ایرانه همگی وارداتیه .
هرمون های تقویت هد فلاور :  
باید عرض کنم که من گفتم در بعضی مواقع اگه دو ماهی نر بغل همدیگه بمونن ممکنه باعث پیشرفت یک ماهی وپسرفت یک ماهی دیگه میشه ولی اگه دو ماهی از بچگی بغل هم باشن وبا هم بزرگ شده باشن ممکنه که باعث پیشرفت هر دو بشه (این یک مسئله تجربیه و هر کس که این کار رو بکنه در حقیقت یک تجربه کسب کرده)منم این کار رو کردم. یک فلاور رو بغل فلاور دیگه نگه داشتم که موجب خراب شدن اون فلاور شد.در ضمن استرس برای هد فلاور سمهگذاشتن اینه هم فایده نداره و براش تکراری میشه
برای جفتگیری هم باید حوصله داشته باشی.برای ماهیت یه ماده (خوب) بگیر تا کارت بی ارزش نباشه(نسبت بچه ها =70% ماده_30%نر)جفت زدن بعضی فلاورا ساده نیست در صورتی که بعضیا بدون شناساندن ماهی نر به ماده ماهی ها رو جفت میزنن جالب تر اینکه ماهی ها جفت میخورن و ماده تخم هم میزاره وبچه هم میدناین بستگی به سایز ماهی ها واخلاق ونزادشون داره .بعد از جفت زدن نصف راه رو رفتی وقتی ماده تخم گذاشت و نر هم اسپرمو زد بعضیها نر وماده رو از تخم ها جدا میکنن که این اشتباهه بعد از سه روز تخم ها تبدیل به لارو میشن بعد از 3_4 روز که از کیسه زردشون استفاده کردن میتونی بهشون غذای زنده بدی وحالا باید سایز کنی وقتی ماهی ها یه بندی بشن میشه از هم تفکیکشون کرد خوبارو از همون اول باید جداکنی این کار کاملا تجربیه وهر کس انجامش بده برای خودش یه معلم بزرگه در ضمن هیچ وقت نمیشه دردسرای این کار رو توی جمله اورد این کار فقط حوصله و جا میخواد

۱۳۸۹ مرداد ۳, یکشنبه

تابع انتقال مدولاسیون یا تابع انتقال تعدیل

پرونده:Mtf farsi.jpg
تابع انتقال مدولاسیون یا تابع انتقال تعدیل (به انگلیسی: Modulation Transfer Function) یا اختصارا MTF یک کمیت در اپتیک است که در علوم تصویری در فیزیک پزشکی[۱] و مهندسی کاربرد فراوان دارد.

طبق تعریف[۲]، برای یک سیستم تصویری، تابع انتقال تعدیل، معادل با قدر مطلق تبدیل فوریه تابع پخشی خط می‌باشد:

MTF کمیتی کسری است که تابعی از فرکانس فضاییست. اینجا یک تابع برای یک سیستم حقیقی با یک سیستم ایده آل مقایسه گردیده است.


MTF(ρ) = |F [LSF(x)]|

این کمیت سنجشی بر رفتار قدرت تفکیک پذیری یک سیستم تصویری را نشان می‌دهد. MTF را می‌توان نسبت دامنه سیگنال خروجی به سیگنال ورودی سیستم دانست که تابعی از فرکانس فضایی است.[۳]فرکانس فضایی کمیتی است که اغلب در سیستم های ام آر آی، و در حین تبدیلات فوریه سیگنال ورودی مشاهده می‌شود.
 منابع

   1. ‎"The modulation transfer function, or MTF(u,v), is commonly used in radiological physics."

      به نقل از کتاب: The Physics of Medical X-Ray Imaging, 2nd Ed. نوشته Bruce H. Hasegawa, دانشگاه استنفورد. فصل ششم
   2. اصول سیستم های تصویرگر پزشکی. تالیف کرک شانگ. ترجمه منصور وفادوست. انتشارات دانشگاه صنعتی امیر کبیر. ۱۳۸۰. شابک ۹۶۴۴۶۳۱۱۴۵ ص۱۰۰
   3. The Essential Physics of Medical Imaging. Bushberg. 2002. ISBN 0-683-30118-7 ص ۲۷۰-۲۷۱
منبع: http://istak20.blogspot.com