۱۳۸۹ مرداد ۲۱, پنجشنبه

لقب شوالیه

لقب شوالیه (به انگلیسی: Knight Bachelor) لقبی تشریفاتی است که توسط الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، به مشاهیر آن کشور اهدا می‌شود و جنبه موروثی ندارد.
http://wapedia.mobi/thumb/814614834/fa/fixed/470/639/Knights_Bachelor_Insignia.jpg?format=jpg
نماد رسمی لقب شوالیه که در سال ۱۹۲۶ طراحی شد.

فهرست مندرجات:
1. تاریخچه
2. شوالیه‌های نامدار
3. منابع
1. تاریخچه

در قرن بیستم دربار بریتانیا با اهدا کردن لقب شوالیه به کسانی که دستاوردها و افتخارات فوق‌العاده برای بریتانیا و جهان کسب می‌کردند اقدام نمود که تا امروز ادامه دارد. دریافت کنندگان این لقب را از خوانندگان مشهور انگلیسی تا کوهنوردان حرفه‌ای، دانشمندان، نویسندگان و بازیگران سینما تا شخصیتهای سیاسی متفاوتند. لقب شوالیه دارای درجات مختلفی است و معمولا در مراسم سال نو در کاخ باکینگهام در لندن به دریافت کنندگان اهدا می‌شود. با دریافت بالاترین درجهٔ لقب شوالیه، مردان پیشوند Sir و زنان پیشوند Dame را به نام خود می‌افزایند. افزودن این پیشوند تشریفاتی تنها ویژهٔ شهروندان بریتانیا است.
http://wapedia.mobi/thumb/814614834/fa/fixed/470/670/Edmund_blair_leighton_accolade.jpg?format=jpg
تصویری از اثر نقاشی ادموند بلیر لیتون از یک شوالیه در حال دریافت لقب شوالیه از ملکه وقت بریتانیا
2. شوالیه‌های نامدار

از شوالیه‌های نامدار معاصر بریتانیا می‌توان به آنتونی هاپکینز و جودی دنچ بازیگران سینما، تیم برنرز لی فیزیکدان و دانشمند علوم کامپیوتر و مخترع وب، ریچارد برانسون کارآفرین مشهور، دیوید بکهام فوتبالیست مشهور، الکس فرگوسن مربی فوتبال و یان ویلمت دانشمند رویان‌شناسی اشاره کرد. از دریافت کنندگان غیربریتانیایی لقب شوالیه می‌توان به بیل گیتس بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت و په‌له فوتبالیست مشهور برزیلی اشاره کرد.

در برخی موارد نامزدها یا دریافت کنندگان لقب شوالیه به دلایل شخصی یا سیاسی از دریافت نشان خودداری می‌کنند یا آن را باز می‌گردانند. از مشهورترین این افراد می‌توان به جان لنون خواننده گروه بیتلز اشاره کرد که در سال ۱۹۶۹ لقب شوالیهٔ خود را در اعتراض به دست داشتن بریتانیا در ناآرامی‌های نیجریه و حمایت بریتانیا از آمریکا در جنگ ویتنام بازگرداند.
منبع:  http://istak20.blogspot.com

هندسه ریمانی

هندسه ریمانی شاخه‌ای از هندسه دیفرانسیل است که بررسی خمینه های ریمانی می‌پردازد. یک خمینه ریمانی خمینه ایست که مجهز به یک متریک ریمانی می‌باشد یعنی یک ضرب داخلی در فضای مماس بر هر نقطه خمینه که بطور هموار تغییر می‌کند. هندسه ریمانی در قرن نوزدهم توسط برنهارد ریمان پایه گذاری شد. هندسه ریمانی در نظریه نسبیت عام نقش اساسی دارد. هندسه ریمانی مهمترین و پرکاربرد ترین شاخهء هندسه دیفرانسیل می‌باشد.
http://wapedia.mobi/thumb/b94914833/fa/fixed/470/514/Georg_Friedrich_Bernhard_Riemann.jpeg?format=jpg

برنهارد ریمان
منبع: http://istak20.blogspot.com/2010/08/blog-post_12.html

۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

معرفی 3 ربات فصل تابستان

هر فصل ربات‌های تازه‌ای به دنیا معرّفی می‌شوند که در دسته‌های گوناگون گنجیده می‌شوند ولی تعدادی از آنها به شرکت‌ها و سایت‌هایی معرفی می‌شوند تا فروخته شوند و در دسترس عموم قرار گیرنداگر در کارهای صنعتی کار کرده باشید متوجه خواهید شد که رساندن یک وسیلة‌ الکترونیکی به مرحلة فروش مقولة جدایی است.
معرفی 3 ربات فصل

دو ربات هم در فصل گذشته جهت فروش ارائه شده است و از آنجایی که بیشترین مخاطبان ربات‌ها یا افراد عام جهت تمیز کردن و کار در منزل و یا کارخانه‌ها و صنایع هستند جهت کارهای خاص و اهدافی مشخص که باید سفارش داده شوند، به همین علت عموماً آنهایی که به معرض فروش گذارده می‌شوند از نوع اوّل یعنی جهت کمک به خانم خانه‌دار است.

1. ربات WooWee
اوّلین ربات معرفی شده این فصل هم از این قانون مستثنی نیست. که جهت تمیز کردن منزل به کار می‌رود، با این تفاوت که مانند جاروبرقی تنها به جمع کردن گردوخاک و اشیاء کوچک نمی‌پردازد بلکه جهت جمع کردن قوطی و اشیاء‌ بزرگ که در  خانه‌تکانی عید هم می‌توان از آن استفاده نمود. البته عنوان شده که این ربات که در حال حاضر “WooWee” نامیده می‌شوند نمی‌تواند اشیاء بیش از 1 Kg را بلند کند و اگر با سنسور خود زمان بلند کردن جسم تشخیص دهد که بیش از1 Kg  وزن دارد آن را بلند نمی‌کند و Alarm می‌دهد که شما به او کمک کنید.
این ربات 6 عدد باطری AAA کار می‌کند و به او این امکان را می‌دهد که با 6 چرخ در خانه شما حرکت کند و در دو مُد مختلف می‌تواند کار کند یک مُد اتوماتیک و دیگری به صورت Remote اگرچه نوع دیگری هم وجود دارد که ربات کارهایی احمقانه و خنده‌دار انجام می‌دهد این مد “Whack” نام دارد اگرچه شخصاً هیچ نظری در مورد این قسمت ندارم.
این ربات در حال حاضر به قیمت 70$ به فروش می‌رسد.
ربات ، رباتیک، robot , robotic , کاهش وزن
2. رباتی که غر می زند
ربات بعدی که جهت فروش عرضه می‌‌گردد رباتی است که شاید سازندگان آن تصور کرده‌اند که یک ربات خلاقانه ساخته‌اند، این ربات با غُر زدن به شما کمک کند تا وزن خود را کم کنید‍! سازندگان آن بر این باورند که این ربات به واقع و طی تحقیقاتی به افراد کمک کرده تا وزن خود را پائین بیاورند تنها لازم است که در ابتدا اطلاعات وزن و میزان سلامت جسمی خود را به او بدهید و این ربات جملاتی را که به گفته سازندگانش تحقیقاتی جهت گفتن آن انجام شده در طول روز به شما می‌گوید و البته در صورتی که وزن شما که هر روز توسط ربات اندازه‌گیری می‌شود پائین نیاید و طبق برنامه نباشد مرتباً به شما «غُر» می‌زند، واقعاً عملکرد این ربات برای من سؤال است!

3.سفارش یک ربات جهت یک شرکت آرایشی در ژاپن:
ولی در مورد سفارش یک ربات به یک شرکت آرایشی داستانی جالب عنوان شده بود که عنوان کردن آن خالی از لطف نیست
موضوع از اینجا شروع شد که شكایتی از سوی یكی از مشتریان به كمپانی رسید . او  اظهار داشته  بود  كه  هنگام  خرید  یك بسته صابون  متوجه شده بود كه  آن قوطی خالی است.
بلافاصله با تاكید و پیگیریهای مدیریت ارشد  كارخانه  این مشكل  بررسی ،  و دستور صادر شد كه خط بسته بندی اصلاح گردد و قسمت فنی  و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تكرار چنین مسئله ای اتخاذ نماید  .  مهندسین نیز دست به كار شده و 2  راه حل پیشنهادی ارائه شد:
مونیتورینگ خط بسته بندی با اشعه ایكس و دیگری سفارش رباتی که بتواند کنترل کامل محصولات اعم از وزن و کبفیت را به عهده گیرد  ربات سفارش داده شد ولی چون پروسه طولانی بود، خرید مونیتورینگ که در دسترس تر بود هم انجام شد
بزودی سیستم مذكور خریداری شده و با تلاش شبانه روزی گروه مهندسین ،‌ دستگاه تولید اشعه ایكس و مانیتورهائی با رزولیشن بالا نصب شده  و خط مذبور تجهیز گردید. سپس دو نفر اپراتور نیز جهت كنترل دائمی پشت آن دستگاهها به كار گمارده شدند  تا از عبور احتمالی قوطیهای خالی جلوگیری نمایند .
نكته جالب توجه در این بود كه درست همزمان با این ماجرا ،  مشكلی مشابه  نیز در یكی از كارگاههای كوچك تولیدی پیش آمده بود اما آنجا  یك كارمند معمولی و غیر متخصص آنرا به شیوه ای بسیار ساده تر و كم خرج تر حل كرد :  
تعبیه یك دستگاه پنكه در مسیر خط  بسته بندی
تا قوطی خالی را باد ببرد !!!


منابع:
http://www.techchee.com/2010/08/03/wowwee-roboscooper-the-rubbish-picking-robot/#more-23657
http://www.techchee.com/2010/07/22/autom-robot-constantly-nags-at-you-to-help-you-lose-weight/#more-23452
 http://istak20.blogspot.com

۱۳۸۹ مرداد ۱۸, دوشنبه

سندرم داون

سندرم داون که در گذشته مونگولیسم نیز نامیده می‌شد، یک بیماری ژنتیکی است که به دلیل افزایش تعدادی کامل یا نسبی در کروموزم ۲۱ به وجود می‌آید. این بیماری دارای علایم مختلف از جمله ناهنجاری‌های عمده و یا خفیف در ساختار یا عمل کرد ارگان‌ها می‌باشد. از جمله علایم عمده و زودرس که در تقریباً همه بیماران مشاهده می‌شود وجود مشکلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می‌باشد.
نام این سندرم از نام یک پزشک انگلیسی به نام جان لانگزدان داون (John Langsdon Down) گرفته شده‌است که برای اولین بار این سندرم را در سال ۱۸۶۶ توصیف نمود. افراد مبتلا به سندرم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند. تعداد کمی از مبتلایان به سندرم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند. متوسط میزان بروز این سندرم مابین ۱ در ۶۰۰ تا یک در ۱۰۰۰ مورد از تولد نوزادان زنده گزارش شده است که این میزان در مادران جوان کم تر و باافزایش سن مادر افزایش می‌یابد. با این وجود در حدود دو سوم مبتلایان به سندرم داون از مادران زیر ۳۵ سال متولد می‌شوند.

یک کودک مبتلا به سندرم داون.

فناوری فضایی

فناوری فضایی به مجموعه دانشها و فناوریهای مرتبط با بررسی فضای اطراف کره زمین گفته می‌شود. شناخت فضای پیرامون ، موشک ، ماهواره ، اعزام انسان به فضا ، شاتل ، ایستگاههای فضایی و غیره از شاخه‌های فناوری فضایی محسوب می‌شوند.
فضای بیرونی (که کل دنیا منهای کـره‌زمین است) چنان محیط ناشـناخته‌ای است که تلاش برای کار با آن، به‌ناچار انسان را به‌سمت تکنیکها و دانشهای پیشرو سوق می‌دهد. اغلب فناوری‌های جدیدی که از فعالیت‌های مرتبط با فضا سرچشمه گرفته یا براثر آنها شتاب پیدا کرده‌اند، بعداً در فعالیتهای اقتصادی دیگر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
مدافعان و علاقمندان فضا که از سرمایه‌گذاری صندوق‌های دولتی در فعالیتها و برنامه‌های فضایی طرفداری می‌کنند، به‌طور گسترده‌ای به این قضیه به‌عنوان یک محور و نقطه اتکای مفید اشاره نموده‌اند. رقبای سیاسی در پاسخ استدلال می‌کنند که اگر آن فناوری‌های خاص مفید هستند، خیلی ارزان‌تر می‌شد آنها را مستقیماً توسعه داد و این توجیه برای هزینه‌های عمومی بر روی تحقیقات مرتبط با فضا را به باد تمسخر می‌گیرند.
به‌عنوان مثال رایانه‌ها و دورسنجی، زمانی فناوری‌های پیشرو بودند که ممکن بود به‌دلیل ضرورتشان برای بالابرنده‌ها و فضاپیماها، به‌عنوان فناوری فضایی در نظر گرفته شوند. آنها قبل از مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد وجود داشتند ولی پیشرفت آنها، به‌نحو گسترده‌ای برای رفع نیازهای برنامه‌های فضایی دو ابرقدرت، سرعت گرفت. هرچند این تکنیکها و ابزارها هنوز هم امروز به‌کار می‌روند، کاربردهای رایج‌تری مانند نظارت بر حال بیماران از راه دور (از طریق دورسنجی)، آبیاری گیاهان، بررسی وضعیت بزرگراه‌ها و غیره دارند و استفاده گسترده از رایانه‌ها، از نظر کمیت و تنوع، از کاربردهای فضایی آنها فراتر رفته‌است.
امانت داري در ارسال متن:  http://istak20.blogspot.com

۱۳۸۹ مرداد ۱۷, یکشنبه

اصلی و کرم‌ داستان عاشقانهٔ ترکی

اصلی و کرم‌ داستان عاشقانهٔ ترکی که روایت‌های گوناگون از آن در فرهنگ و ادبیات کشورهای ایران (ترکهای ایران)، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و برخی کشورهای آسیای میانه رواج دارد، در اوایل سدهٔ دهم قمری‌/ شانزدهم میلادی به وجود آمده و از همین زمان به بعد در میان مردم ایران، قفقاز، آسیای میانه و آسیای صغیر رواج یافته است‌. با این همه، برخی پژوهشگران بر این باورند که خاستگاه اصلی این افسانه آذربایجان بوده است‌. برخی دیگر معتقدند اصلی (معشوق‌) و کرم (عاشق‌)، قهرمانان داستان، در اواخر سده دهم قمری‌/شانزدهم میلادی می‌زیسته‌اند و این داستان در حدود یک قرن پس از آنها شکل گرفته است‌. در بیشتر روایات قفقاز، خاستگاه افسانهٔ اصلی و کرم شهر گنجه یاد شده است‌؛ اما بنا بر روایات مردم آسیای صغیر نقطهٔ آغاز داستان شهر اصفهان است‌.

آسلی و کرم دو معشوقهٔ آذربایجانی
بانارلی، پژوهشگر معاصر ترک، می‌گوید اساس این داستان از شعرهای سراینده و نوازندهٔ آوازخوانی (عاشیق) به نام کرم دربارهٔ زندگی خود او بوده و به مرور زمان به صورت افسانه‌ای رواج یافته است‌. همچنین به روایت دیگری کرم پسر عنقال‌بیک، بیک اخلاط (شهری در آسیای صغیر) بوده‌است و در روایت ترکمنی که قرائن و شواهد به نزدیکی این روایت به واقعیت است، حوادث داستان در تبریز روی داده است‌.(وجود محله‌ای به نام قاراملیک در شهر تبریز و باغ منتسب به قاراملیک پدر اصلی) هرچند که این افسانه در میان مردم مناطق مختلف از جمله ترکمن‌ها، ترک‌ها، آذربایجانی‌ها، ازبک‌ها، ارمنی‌ها و قزاق‌ها به صورت‌های گوناگون نقل می‌شود، در تمامی آنها مایهٔ اصلی داستان و قهرمانان آن یکی است‌. در متن داستان اصلی و کرم، نظم و نثر در هم آمیخته است‌. «عاشیق‌ها» هنگام نقل داستان، قسمت‌های منظوم را همراه ساز به آواز می‌خوانند. سروده‌هایی از این داستان در برخی از جُنگ‌ها و مجموعه‌های خطی مضبوط است و روایاتی از آن نیز به چاپ سنگی انتشار یافته است‌. پس از ترویج چاپ سربی در دوران حکومت عثمانی، نخستین متن بازنویسی شدهٔ اصلی و کرم توسط احمد راسم (۱۳۵۱ ق / ۱۹۳۲ م) آمادهٔ چاپ شد.
هنرمندان کشورهای مختلف براساس افسانه اصلی و کرم که در میان اقوام مختلف به صورت نماد و تمثیل عشق پاک درآمده‌است، منظومه‌ها، داستان‌ها و نمایشنامه‌های بسیاری ساخته و پرداخته‌اند. ناظم حکمت، شاعر معاصر ترک با الهام از این داستان منظومهٔ کرم گیبی را سروده‌است و خاچاطور آبوویان (۱۲۶۴ ق / ۱۸۴۸ م) نویسنده ارمنی داستان «دختر ترک‌» و نریمان نریمانف داستان‌«بهادر و سونا» را براساس آن نوشته‌اند. یکی از معروف‌ترین آثاری که براساس این افسانه پدید آمده، اپرای اصلی و کرم است که در ۱۹۱۲م توسط عزیر حاجی بیگوف (۱۳۰۳ ۱۳۶۷ ق / ۱۸۸۵ ۱۹۴۸ م) موسیقیدان و آهنگساز مشهور آذربایجانی تصنیف شده و شهرت جهانی پیدا کرده‌است.
به هرحال آسلی و کرم از داستان‌های مشهور ترکها بخصوص آذربایجانیها است و جایگاهی بخصوص در ادبیات شفاهی ترکی آذربایجانی دارد. آسلی همان مریم نام دختری ارمنی، معشوقهٔ کرم عاشق داستان است که قاراملیک پدر مریم مانع این عشق می‌شود.