۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

جزیره هاولند

جزیره هاولند (به انگلیسی: Howland Island) یک جزیره مرجانی غیرمسکونی است که با فاصله کمی در شمال خط استوا و درمیان اقیانوس آرام جای دارد. هاولند یکی از جزایر نُه‌گانه کوچک حاشیه‌ای ایالات متحده به شمار می‌شود. این جزیره در ۳،۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی هونولولو قرار دارد.

هاولند بیشتر به‌خاطر ناپدید شدن آملیا ایرهارت خلبان زن آمریکایی در نزدیکی این جزیره شناخته شده‌است. او در سال ۱۹۳۷ قصد داشت عرض اقیانوس آرام را با هواپیما طی کند. بقایای جسد او و هواپیمایش تاکنون یافت نشده‌اند و کماکان جستجوها در نزدیکی جزیره ادامه دارد.[۱]


هاولند بر روی نقشه کره زمین
جزیره هاولند

کشور     پرچم ایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا
مجمع الجزایر     جزایر فونیکس
مکان     اقیانوس آرام
پایتخت    
مساحت     ۱.۸۴
وضعیت    
جمعیت     غیر مسکونی
کاشف     George E. Netcher
سال اکتشاف     1842
نوع قلمرو     جزایر کوچک دورافتاده ایالات متحده
منظقه زمانی     UTC -12
1. جستارهای وابسته

    * جزایر کوچک حاشیه‌ای ایالات متحده

2. پانویس

   1. مگرگور با "آملیا" پرواز می‌کند (فارسی). خبرگزاری مهر (در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷). بازدید در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۸.
منبع: http://istak20.blogspot.com
‎‎

۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

هِرّراسور

هِرّراسور (به انگلیسی:Herrerasaurus) دایناسور گوشتخوار و از اولین انواع دایناسور است که در اواسط تا پایان دوره تریاس[۳] می‌زیست. اولین اسکلت هرراسور را کشاورزی به نام ویکتوریا هررا پیدا کرد و نام این دایناسور از نام او برگرفته شده است. از این دایناسور یک اسکلت کامل در آرژانتین پیدا شده است.
فهرست مندرجات:
1. توصیف
2. تغذیه
3. پانویس‌ها
4. منبع

هرراسور
دوره سنگواره‌ای: تریاس


طبقه‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: سوسماریان
بالاراسته: دایناسورها
راسته: خزنده‌وَرَکیان[۱]
زیرراسته: ددپایان[۲]
خانواده: هرراسورید
سرده: هرراسور

1. توصیف

هرراسور بر روی دو پای قوی خود راه می‌رفت و دارای ساختار بدنی ابتدایی بود. اندازهٔ بدن او ۳ تا ۶ متر می‌شد و جثه‌ای لاغر و سبک داشت. دستهای او کوتاه بود و پنج انگشت داشت. وزن او را در حدود ۷۰ کیلوگرم تخمین زده‌اند.

2. تغذیه


هرراسور دایناسوری گوشتخوار بود و از جانوران کوچک یا با جثهٔ متوسط تغذیه می‌کرد. نقطهٔ قوت او در شکار سرعت بالای او بود. هرراسور همچنین از دندان‌های تیزی سود می‌برد.

3. پانویس‌ها

  1. Saurischia
  2. Theropoda
  3. Trias


4. منبع

Dinosauriërs، Henry Gee;Luis V. Rey, kerkdriel:2003

۱۳۸۹ مرداد ۱۳, چهارشنبه

سدیم تترا هیدروبورات

http://wapedia.mobi/thumb/12fb14825/fa/fixed/180/107/Sodium-borohydride.png?format=jpg
سدیم بوروهیدراید
The structure of sodium borohydride
شناسنامه
نام گذاری آیوپاک     Sodium tetrahydroborate
فرمول مولکولی     NaBH4
جرم مولی     ۳۷.۸۳ گرم بر مول
نما(ظاهر)     جامد سفیدرنگ
شماره ثبت سی‌ای‌اس     16940-66-2
دمای ذوب     ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد
دمای جوش     ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد
چگالی     ۱.۰۷۴۰ گرم بر سانتی‌متر مکعب
حلال‌ها     diglyme (51.5 g/L)
alkaline MeOH (130 g/L)
انحلال‌پذیری با آب     ندارد. با آب واکنش نشان می‌دهد.
منبع: http://istak20.blogspot.com

۱۳۸۹ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

چگونه در اینترنت بهتر دیده شویم؟

در مسایل گوناگون دنیای وب، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. به‌ویژه در رابطه با چگونگی لینك دادن یا ندادن یك وب‌سایت به وب‌سایت‌های دیگر در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو ‌(SEO)‌ و دپارتمان‌های بازاریابی سازمان‌های متوسط و بزرگ. وقتی نوبت به لینك دادن به وب‌سایت‌های دیگر می‌رسد، مدیران وب‌سایت معمولا دست‌و‌پای‌شان شل می‌شود. آنها می‌ترسند این كار سبب شود تا:

– اعتبارشان خدشه‌دار شود
– رده موتور جستجویشان پایین بیاید
– از رتبه‌صفحه‌شان ‌(PR)‌ كم شود
– با دست خودشان راهی بسازند تا كاربرانشان را از دست بدهند.
البته این نگرانی‌ها تا حد زیادی بی‌پایه و اساس است. لینك دادن در وب یك امر عادی است، به‌طوری كه بیشتر كاربران به‌دنبال چنین چیزی هستند و به این كار احترام می‌گذارند. بنابراین خیالتان راحت باشد كه اعتبارتان خدشه‌دار كه نمی‌شود هیچ، حتی ممكن است به‌خاطر لینك‌دادن‌ها و هدایت‌كردن‌های صحیح، اعتبار بیشتری نیز به‌دست بیاورید. حتی اگر لینكی كه شما به آن وب‌سایت داده‌اید،‌كاربران را به صفحه‌های ناخوشایندی چون تبلیغات فراوان و جوامع اطلاعاتی راهنمایی كند، كاربران سایت شما آن را نادیده می‌گیرند. ‌ ‌
درست به‌همین ترتیب، موتورهای جستجو بهترین وب‌سایت‌ها را از لینك‌هایی كه به دیگر نقاط فضای مجازی می‌دهند، می‌شناسند. بدین ترتیب، تا وقتی به وب‌سایت‌های مخرب، تبلیغاتی و صفحه‌های دزدیدن هویت و صفحه‌های موقت لینك ندهید، خیالتان از بابت بدنامی نیز راحت خواهد بود.
در مورد از دست دادن رتبه‌صفحه ‌(PR)‌ باید بگوییم كه بله، حدس‌تان درست است!‌به‌طور اصولی، هر لینكی كه به سایت خارجی می‌رود، یك فرصت از لینك وب‌سایت داخلی را از بین می‌برد. اما بسیاری از بهینه‌سازان موتورهای جستجو معتقدند كه لینك‌های خارجی به وب‌سایت‌های دیگر، تاثیر زیادی روی اعتماد و بالابردن رتبه‌صفحه می گذارد. ‌ ‌
و كسی كه به مورد آخر می‌اندیشد، یعنی همان از دست دادن كاربران، به‌واقع بزرگترین مثال تمام تاریخ كامپیوتر را نادیده گرفته است. گوگل را در نظر بگیرید، این وب‌سایت فقط به سایت‌های دیگر لینك می‌دهد و آن‌ها را نشان می‌دهد، اما پربازدیدترین موتور جستجوی دنیاست. در صورتی كه بسیاری از سایت‌های دیگر كه محتویات اصل خود را دارند، از این تعداد بازدیدكننده بی‌بهره‌اند. دلیل اصلی این موضوع را باید سود حاصل در استفاده از لینك‌ها جستجو كرد. اگر لینكی به بیرون از وب‌سایت می‌دهیم، آیا آن لینك برای ما سود خواهد داشت یا خیر؟ ‌ ‌
بیایید مثال‌های دیگری از جمله ‌Twitter‌، ‌Digg‌، ‌Delicous‌ و ‌Yelp‌‌را ببینیم، همه آنها تلاش می‌كنند هر چه بیشتر اتصال خارجی ایجاد كنند، اما بیایید نگاه كنیم كه چطور هر روزه به آمار بازدیدكنندگان‌شان افزوده می‌شود. این نكته را همیشه مدنظر قرار بدهید كه لینك دادن به سایت‌های مفید، باعث می‌شود كاربران از شما تشكر كنند و در پاسخ، بیشتر به سایت شما سر بزنند.
بعد از این همه مبارزه درمقابل كج‌نظری‌ها بهتر است درون افكار مثبت شیرجه بزنیم! مواردی كه در زیر آمده است تماما به منفعتی كه از قرار دادن لینك‌های سطحی و بدون دنباله عایدتان می‌شود، برمی‌گردد.
1.لینك به‌خارج، هدایت كاربران
اگر شما در سایت‌تان به سایت بزرگ یافتن معلم‌ها یا كلاس‌های محلی لینك بدهید،‌یا به وب‌سایتی برای مشاوره خرید خودرو، انگار كه مردم را با آن لینك‌ها هدایت می‌كنید. اما با كمی تحقیق می‌توان دریافت كه با معرفی وب‌سایت‌های دیگر، می‌توانید چشم‌ها را به‌چیزی كه می‌خواهیم لینك بدهیم، خیره كنیم. ‌
2. تبدیل شدن به مرجع
اصلا مهم نیست كه سایتی كه طراحی كرده‌اید، چقدر بزرگ است؟ در هر صورت باید بدانید شما برای همگان كافی نیستید و نمی‌توانید تمام اطلاعات و نیازهای یك كاربر را پوشش دهید. شما باید كاری كنید كه قدرت وب‌سایت و در واقع قدرت لینك‌هایتان را بالا ببرید تا بتوانید محیطی بهتر و جذاب‌تر برای بازدید‌كنندگان فراهم كنید. اگر هنگام وب‌گردی لینك مناسبی پیدا كردید كه با محتویات وب‌سایت‌تان همخوان بود، بهترین كار این است كه همان لینك‌ها را در وب‌سایت خود قرار دهید تا میان وب‌‌سایت مشابه‌، به‌عنوان مرجع شناخته شوید.
3. رفتار الگوریتمیك موتورهای جستجو
بررسی‌هایی كه تیم‌های تحلیل هرزنامه‌ها و لینك‌های ناخواسته انجام داده‌اند، به نتایج جالبی منتهی شده است. یكی از آنها كه در واقع، هرزنامه معكوس یا ضدرتبه نام دارد، به فرستنده لینك نگاه می‌اندازد و از آن به‌عنوان درجه كیفیت لینك استفاده می‌كند. بدین ترتیب، اگر لینكی كه شما می‌دهید، معتبر و خارج از دایره هرزنامه‌ها باشد، درجه كیفیت لینك‌های وب‌سایت شما بالا می‌رود و اعتماد موتور جستجو به‌وب‌سایت شما بیشتر می‌شود و به‌همین ترتیب،‌رتبه بهتری در میان رقیبان پیدا خواهید كرد.
4. لینك به خارج برابر با لینك به داخل
به‌جز چند وب‌سایت (از جمله ویكی‌پدیا و یوتیوب)، وب‌سایت‌هایی كه به یك وب‌سایت دیگر لینك می‌دهند، به‌طور پنهان و نانوشته، نسبت به ایجاد یك رابطه دو طرفه ابراز تمایل می‌كنند. در این صورت شما به بقیه سایت‌ها و سازندگان محتوا نشان می‌دهید كه به حضور در جمع تمایل دارید و منزوی نیستید.
5. ایجاد انرژی مثبت ‌ ‌
در وب، انسان‌های بسیار باهوشی وجود دارند كه می‌توانند باعث پیشرفت شما شوند و یا جلوی آن را بگیرند. زمانی كه شما، از فرصت‌ها استفاده می‌كنید و لینك‌های خاصی به بیرون می‌زنید، افرادی را كه كارشان استفاده از همین لینك‌هاست (بلاگرها، فعالان تالارهای گفتگو، خبرنگاران و ...) را مجاب می‌كنید با وب‌سایت شما تعامل بیشتری داشته باشند. در ابتدای كار،‌حضور این افراد در وب‌سایت‌تان احساس نمی‌شود، اما رفته رفته با بزرگتر شدن وب‌سایت‌تان، شاهد مزیت لینك دادن به بیرون خواهید بود. ‌ ‌
دلایل خوب دیگری برای این‌كه چرا باید به خارج از وب‌سایت‌تان لینك بدهید وجود دارد، اما اینها بیشتر به‌ذهن خطور می‌كرد. مطمئنا زمانی كه برای مشتری‌تان وب‌سایت می‌نویسید، ‌ایده‌های كامل‌تری به‌ذهنتان خطور می‌كند كه شنیدن آنها خالی از لطف نیست. ‌

تبریز دارای بزرگ ترین بازار مسقف Tabriz bazar

تبریز دارای بزرگ ترین بازار مسقف و به هم پیوسته وپر رونق و معروف ایران و خاور میانه و شاید دنیاست. تبریز در ادوار گذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از مهمترین مراکز بازرگانی ایران و جهان به شمار می‌رفت . این شهربه خاطر موقعیت جغرافیائی سالیان دراز پذیرای کاروان‌های تجاری خاور دور ،آسیای مرکزی ، شبه قاره هند ، قفقاز، روسیه، اروپا و عثمانی و کشورهای عربی خاور میانه بود. شبکه بازار تبریز امروز هم به مثابه قلب تبریز است و نقش عمده‌ای در بافت شهر ایفا می‌کند. بازار تبریز بیش از هزار سال عمر دارد وشاید به قبل از آن هم برسد . بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ شمسی در فهرست آثار ملی ثبت گردید . بازار تبریز دارای ۲۰ راسته و راسته بازار ، ۳۵ سرا وکاروانسرا، ۲۵ تیمچه ، ۱۱ دالان، ۱۲ مدرسه، ۳۰ مسجد، ۵ باب حمام و حدود ۵۵۰۰ باب مغازه و هجره و فروشگاه می‌باشد که حدود ۴۰ نوع صنف در آن مشغولند .(1 ) بازار در سال ۱۱۹۳ ه.ق در اثر زلزله به شدت آسیب دید که در سال ۱۱۹۴ ه.ق توسط نجف قلی خان بیگلر بیگی مرمت و باز سازی شد.1

1. منبع

- از روزنامه جام جم ، شماره 1114، مورخ 18 فروردین ماه 
 http://istak20.blogspot.com

۱۳۸۹ مرداد ۱۰, یکشنبه

اتر به چه معناست؟!(ابهام‌زدایی:در شيمي و فيزيك معناي جداگانه دارد)

اتر (ابهام‌زدایی)

اتر می‏تواند به یکی از واژه‌های زیر اشاره داشته باشد:

    * اتر نام نوعی ماده شیمیایی است.
    * اتر نام یک واسطه فیزیکی فرضی است.
اتر نامی است که به ترکیب‌های شیمیایی که گروه اتری دارند گفته می‌شود. این گروه یک اکسیژن است که از دو سو به دو گروه آلکیل پیوند دارد.

اتر در علم فیزیک یک واسطه غیر مادی برای گسیل نور است که زمانی می‏پنداشتند فضا را پر کرده‌است. امروزه این نظریه که برای انتشار پرتو الکترومغناطیس، وجود محیط اتری لازم است دیگر پذیرفتنی نیست. بر اساس این نظریه، نور آشوب اتر است که به موجب آن، اتم‏هایش به طرز خاصی مرتعش شده و موجب گسیل نور می‏شوند.[۱]

فهرست مندرجات:
1. پیشینه
2. چالش اتر
3. نتایج آزمون
4. نظریه جانشین
5. آزمون عملی نظریه جانشین
6. منابع
7. جستارهای وابسته
1. پیشینه

نیوتن و ماکسول معتقد به نظریه اتر بودند.[۲] تا سال ۱۸۶۵ نظریه شایسته و مناسبی به جز نظریه اتر، برای انتشار نور تدوین نگردید ولی در آن سال ماکسول معادلات خود را ارائه کرد. بر اساس این نظریه، امواج الکترومغناطیس یا نور، با سرعت ثابتی در فضا گسیل می‏شوند و این سرعت ثابت را نسبت به یک ماده نامرئی به نام اتر که در سراسر گیتی و حتی در فضای تهی نیز وجود دارد سنجیدند.

تا سال‏های پایانی سده نوزدهم، دانشمندان می‏پنداشتند که فضا از این مادهٔ پیوسته و غیر قابل دیدن آکنده‌است. پرتوهای نور و سیگنال‏های رادیویی امواجی بودند درون اتر، همچنان که صدا امواج گسیل شونده درون محیط مادی مانند هوا است. برای دستیابی به یک نظریه کامل، تنها کافی بود اندازه‏گیری‏های دقیقی از خواص فیزیکی اتر، مانند خواص کشسانی یا الاستیکی آن انجام شود.
2. چالش اتر

در پایان سده، تناقضات موجود در اندیشه اتر نمایان شد. سرعت نور را در اتر ثابت می‏دانستند ولی بر اساس قوانین سرعت نسبی، می‏پنداشتند که اگر درون اتر همسو با نور حرکت کنید، سرعت نور کمتر و اگر در جهت مخالف نور حرکت کنید، سرعت آن بیشتر به نظر می‏رسد.[۳]

برای تایید این نظریه رشته آزمون‏هایی انجام شد که البته منجر به شکست این نظر شد.[۴]
2. 1. آزمون‏های نظریه اتر

    نوشتار اصلی: آزمایش مایکلسون-مورلی

دقیق‏ترین و صحیح‏ترین آزمایش‏ها در این باره را آلبرت مایکلسون و ادوارد مورلی در سال ۱۸۸۷ انجام دادند. آنها سرعت دو پرتو نور عمود بر هم را اندازه گیری کردند. از آنجا که این دو پرتو نور درون محیط اتر قرار دارند و کره زمین در دو حرکت وضعی و انتقالی در درون این ماده دچار تغییر جهت و راستا می‏شود، سرعت نسبی این دو پرتو نور باید در زمان‏های گوناگون شبانه روز و سال، با یکدیگر تفاوت داشته باشد. ولی این دو دانشمند هیچگونه تغییری در این دو پرتو نور مشاهده نکردند. گویی نور صرف نظر از سرعت و جهت حرکت ناظر، با سرعت ثابتی نسبت به مکان ناظر حرکت می‏کند.

البته بسیار پیشتر از آن ستاره شناس دانمارکی اوله کریستنسن رومر در سال ۱۶۷۶ کشف کرده بود که نور با سرعتی ثابت ولی بسیار زیاد در حرکت است.[۵] او عدد نه چندان دقیق ۱۴۰۰۰۰ مایل در ثانیه را برای نور به دست آورد که در مقایسه با عدد ۱۸۶۰۰۰ مایل در ثانیه امروزی دارای خطای زیادی است.
3. نتایج آزمون

بر پایه این آزمون، فیزیکدان ایرلندی، جرج فیتز جرالد و فیزیکدان هلندی، هندریک لورنتس پیشنهاد کردند که اجسام متحرک درون اتر دچار انقباض و ساعت‏ها کند می‏شوند. این انقباض و کند شدن‏ها چنان خواهد بود که مردمان همگی صرف نظر از چگونگی حرکت خود نسبت به اتر، سرعت یکسانی برای نور اندازه خواهند گرفت. ولی اینشتین در ژوئن سال ۱۹۰۵ طی یک نوشتار علمی خاطر نشان ساخت که اگر کسی نتواند آشکار کند که چیزی درون فضا در حال حرکت است، مفهوم اتر مفهومی زائد است. وی در مقاله‏ ۱۷ صفحه‏ای خود تحت عنوان درباره دیدگاه اکتشافی مربوط به گسیل و انتظار نور که در مجله علمی آنالن دِر فیزیک منتشر ساخت، نظریه کوانتومی نور را عرضه کرد. وی این مقاله را بسیار انقلابی توصیف کرد.[۶]
4. نظریه جانشین

    نوشتار اصلی: اصل نسبیت

از میان دو نتیجه و نظریه‏ای که پس از آزمایش مایکلسون-مورلی داده شد، نظریه انیشتین از آن جهت که نسبت به دیگری، پدیده‏ها را بهتر و روشن‏تر توصیف می‏کرد، به تدریج مورد پذیرش واقع شد. وی از این اصل آغاز کرد که قوانین علم برای همه ناظرانی که به طور آزاد در حرکت‏اند باید یکسان باشد. سرعت نور در خلأ از سرعت حرکت ناظر مستقل است و در همه جهات یکی است. این بدان معنی بود که کمیت جهانی و واحد زمان که همه ساعت‏ها آن را یکسان می‏سنجند، کنار گذاشته می‏شود و بجای آن، هر کس زمان مخصوص خودش را دارد.
5. آزمون عملی نظریه جانشین

این نظریه در عمل هم سربلند از کار در آمد. برای این منظور، دو ساعت بسیار دقیق را در دو جهت مخالف با هواپیما به دور دنیا گرداندند و در بازگشت اختلاف زمانی بسیار جزئی و معنی داری میان آن دو یافتند.
6. منابع

   1. ساشرز، مندل. بحث‏هایی پیرامون فیزیک مدرن، ترجمه دکتر علی اصغر حسینی و شهره احمدی. بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۱، ISBN 964-6433-28-6
   2. ساشرز، مندل. بحث‏هایی پیرامون فیزیک مدرن، ترجمه دکتر علی اصغر حسینی و شهره احمدی. بابلسر: انتشارات دانشگاه مازندران، ۱۳۸۱، ISBN 964-6433-28-6
   3. شبکه فیزیک هوپا- سرعت نور، چالش‏ها و نظریه‏ها
   4. هاوکینگ، استیون. جهان در پوست گردو، ترجمه محمدرضا محجوب. چاپ ششم. تهران: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۷، ISBN 987-964-93342-5-7
   5. هاوکینگ، استیون. تاریخچه زمان: از انفجار بزرگ تا سیاه‏چاله‏ها، ترجمه محمدرضا محجوب. چاپ یازدهم. تهران: شرکت سهامی انتشار، ۱۳۸۶،ISBN 987-964-5735-19-5
   6. استراترن، پل. ۶ نظریه‏ای که جهان را تغییر داد، ترجمه دکتر توکلی صابری و بهرام معلمی. چاپ دوم، تهران: انتشارات مازیار ۱۳۸۷، ISBN 987-964-5676-62-7

‎‎منبع: http://istak20.blogspot.com

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا

آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا (به انگلیسی: United States Environmental Protection Agency) مشهور به EPA، یک سازمان دولتی در آمریکا است که از ۱۹۷۰ تا کنون مسئولیت کنترل و توسعه قوانین و سیاستهای رسمی دولت در محافظت از محیط زیست در ایالات متحده آمریکا را داشته است.

این سازمان نزدیک به ۱۷۰۰۰ کارمند دارد و توسط لیسا جکسون اداره می‌شود
منبع : http://istak20.blogspot.com

نویسنده خوبی برای وب باشیم

تا به حال فکر کرده اید که چرا بیشتر مردم به دانستن اخبار علاقه دارند؟
این شاید به عقیده بعضی ها یک پرسش ساده باشد و جوابش هم مسلما آگاهی از وضعیت محل سکونت و جهان ، جهت تصمیم گیری در امور زندگی و یا حداقل ارضای حس کنجکاوی باشد و به عقیده عده ای دیگر ممکن است یک پرسش کاملا فیلسوفانه به نظر بیاید که پاسخ به آن نیاز به تامل بیشتری دارد.
اما موضوع بحث ما پاسخ به این پرسش نیست . در واقع می خواهیم با فرض اینکه همیشه افرادی وجود دارند که خواستار دانستن اخبار هستندُ نیازهای آنها را بهتر بشناسیم.اشتباه نکنید! بحث روانشناسی هم در کار نیست.موضوع شناخت تفاوتهای خوانندگان
Printed Media یا رسانه های چاپی و Online Media یا رسانه های آن لاین است آن هم برای اینکه بدانیم که چگونه می توانیم به بهترین شکل برای وب بنویسیم.

 خواننده وب تفاوتهایی با خواننده رسانه چاپی دارد که به دلایل مختلف از جمله کمبود وقت ،الزام دانستن اخبار در کوتاهترین زمان ممکن ،امکان دسترسی آسانتر به اینترنت تا رسانه های چاپی و یا حتی بی حوصلگی رسانه های آنلاین را انتخاب می کند. حالا تصورش را بکنید که شما قرار است برای وب سایتی مطلب بنویسید ، پس حتما باید اصولش را بدانید تا بتوانید نویسنده خوبی در دنیای آنلاین باشید.
به طور کلی چند کانال برای نوشتن در وب وجود دارد.از آن جمله وبلاگ یا Blogging است و دیگری ویکی پدیا یا Wikis که یک دایرة المعارف عمومی به چند زبان است که هرکس می تواند راجع به هر چیزی و به هر زبانی که می خواهد در آن یک مدخل باز کند و مطلب خود را در آن قرار دهد . 
بعد از آن  Discussion Boards یا حوزه های بحث در اینترنت هستند.اما آنچه مهم است نحوه نوشتن شملا در وب است که باید صحیح باشد.
   
 خلاصه بنویسید

به گفته "جاکوب نیلسون" (Jakob Nielson)خواندن مطلب از روی مونیتور کامپیوتر حدود ۲۵ درصد کندتر از خواندن از روی کاغذ صورت می گیرد.
کاربرانی که این موضوع را نمی دانند معمولا از خواندن نوشته های طولانی در وب احساس ناخشنودی می کنند.به عبارتی مردم دوست ندارند که نوشته های طولانی را از روی مونیتور کامپیوتربخوانند.

زمانی که مطلبی را برای وب سایتی می نویسید حجم مطلب شما باید ۵۰ درصد کمتر از وقتی باشد که برای یک رسانه چاپی مانند روزنامه می نویسید. به این ترتیب خواننده احساس بهتری خواهد داشت.
پس یادتان باشد کوتاه بنویسید چون خوانندگان قدردان نویسندگانی هستند که وقت آنها را نمی گیرند و به اصطلاح روده درازی نمی کنند . وقت هم که می دانید حکم طلا را دارد ،پس اگر توقع دارید تا خوانندگان وقت با ارزش خود را با خواندن مطلب طولانی شما هدر دهند ،هیچ وقت نویسنده خوبی برای وب نخواهید شد.
بهتر است به جای طولانی کردن مطلب ، متن خود را کلیک خور کنید یعنی به آن لینک های مرتبط بدهید تا خواننده در صورت تمایل به آن مراجعه کند .این یعنی شما علاوه بر احترام به وقت خواننده ، به او توانایی انتخاب هم می دهید و به این ترتیب او را خشنود خواهید کرد.