۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

آموزش درمان پرکنی طوطی خاکستری و سایر طوطی ها

درمان پرکنی یک طوطی که معمولا طوطی خاکستری است کار هرکسی نیست در ابتدا می بایست علت و ریشه این بیماری روانی را یافت. همه طوطیان چه کوچک و چه بزرگ حتما باید جفتی مناسب داشته باشند در غیر این صورت افسرده و کسل خواهند شد در بسیاری از موارد هنگامی که شخصی طوطی خود را دست اموز و اهلی می کند اما پس از گذشت مدتی مثلا چند ماه یا چند سال دیگه اون علاقه و عشق را به پرنده خود نمی دهد و با توجه به اینکه معمولا طوطی ها جفت خود را جدایی ناپذیر می دانند و تا اخر عمر به جفت خود وفادار می مانند موضوع کم توجی صاحب به حیوان حتی به میزان کم هم که باشد فورا موجب عصبی شدن طوطی می شود. جاندارانی که از هوش بالایی برخوردارند مانند انسانها یکبار برای همیشه جفت خود را انتخاب می کنند !! طوطی سانان با توجه به هوش زیاد و طول عمر طولانی ده ها سال و گاه بیش از 130 سال در کنار یکدیگر زندگی می کنند.
و اما راه های درمان همانطور که گفته شد شما در ابتدا می بایست علت را جستجو کنید گاه یک مسافرت یک یا دو روزه و تنها گذاشتن طوطی در خانه موجب به وجود امدن این حالت روحی و روانی یعنی پرکنی می شود. استفاده کردن از گردن بند الیزابت که احتمالا با این وسیله اشنائی دارید به هیچ عنوان کارامد نیست و تنها طوطی شما را عصبی تر خواهد کرد فراموش نکنید که قراره این بیماری را درمان کنیم نه انکه جلویش را بگیریم ! پس گردن بند الیزابت مردود است حالا به سوراغ اسپری ضد پرکنی می رویم  این اسپری را مدتی قبل به صورت سفارشی برایم تعداد کمی اوردند. من این اسپری که نسبتا گران قیمت بود را همراه یک دارو به صاحب طوطی بیمار می دادم دارو را در ظرف اب حل می شد و سرعت رشد پرها را بالا می برد. اسپری را هم به زیر سینه و نقاطی که توسط طوطی کنده و جویده شده می بایست می زدند تا تلخی شدید و در عین حال بی خطر بودن باعث جلوگیری از ادامه پرکنی شود. البته همانطور که قبلا ذکر کردم علل مختلف این بیماری را در ابتدا پیدا و سپس اقدام به درمان باید کرد. به طور مثال اگر مکان نگهداری و صاحب طوطی عوض شده می بایست فورا نزد صاحب قبلی خود بازگردد یا اگر در طول روز بیش از 1 ساعت در خانه تنها می ماند بدانید که روشن کردن رادیو و تلویزیون و ... فایده چندانی نخواهد داشت می بایست طوطی را به کسی یا جایی ببرید که حوصله اش سر نرود. ضمنا طوطی ها خصوصا طوطی های بزرگ که معمولا در خانه تنها نگهداری می شوند اصلا خوششان نمی اید غیر از خودشان حیوان دیگری نزد صاحبشان نگهداری شود خصوصا پرنده گاه با سگ ها کنار می ایند.
روشی که هیچ کس نمی دونه و من برای اولین بار است بیان می کنم
و اما یک راه ساده دیگر برای درمان در این روش یک اسپری ابپاش که معمولا برای گل و گیاه یا ارایشگاه ها استفاده میشود احتیاج دارید حالا درون این ابپاش را سرکه سفید بریزید و با کمی اب حل کنید و به پرهای طوطی خود این محلول را اسپری کنید !!. این روش را از یک استاد قدیمی کاسکوباز یاد گرفتم و تا امروز کسی نمی دانست من می تونستم همین روش را به شما بفروشم !! اما همه چیز پول نیست.  فقط یادتون باشه طوطی خیس رو نباید در مجاورت باد قرار داد.
به هیچ عنوان طوطی خود را جهت درمان پرکنی به هیچ دامپزشکی نبرید زیرا هیچ کدام از انها توانایی درمان پرنده شما را ندارند و یک هزارم من هم تجربه و علم این کار را ندارند. اینجا برای من فقط موضوع حمایت از این پرنده های دوست داشتنی در میان است که اسیر دست ادم ها  شده اند. اقایی که اسم خودشو دکتر گذاشته با نام م – ه  که من به او لقب قصاب بزرگ را داده ام تمامی پرهای طوطی خاکستری را با دست می کند ! ایا این کار وحشیانه جواب میده؟ تعدادی از کسانی که گذرشان به مطب این اقای م قصاب افتاده و ایشان این عمل وحشیانه رو انجام دادن اما فایده ای نداشته طوطی دوباره شروع به کندن پرها خصوصا پرهای سینه کرده.
م قصاب می گوید: این طوطیها مانند معتادها هستند وقتی دوباره پرها رویش پیدا می کنند با دیدن انها تحریک می شود و همان عمل پرکنی را انجام می دهند .
من یک سوال دارم از این اقای مثلا دکتر پس چرا پرنده بخت برگشته را زجرکش می کنی و پرهای بالش را دونه به دونه می کنی شما که می دونی فایده ای نداره؟ ایا بچه ای که ناخونش رو می جوه رو باید با انبردست ناخون هایش را کشید؟
وقتی که پرهای طوطی را شروع به کندن می کند شدیدا خون می اید و پرنده درد های شدیدی را تحمل می کند در بسیاری از موارد طوطی با صاحب خود قهر کرده و اگر سخنگو بوده دیگه حرف نزده یا اگر اهلی بوده دیگه وحشی و وحشی تر شده. کاملا هم طبیعی است مثل این می مونه که یک ادم قصد خودکشی داشته باشه و شما انگشتان دستشو قطع کنی به جای انکه به فکر درمان بیماری روحی و روانی اش باشی. !
طوطی شما عضوی از خانواده شماست انرا به دست هر کسی نسپارید.
از اسباب بازیهای زیبا و کارامد که طوطی به انها علاقه داشته باشد هم جهت سرگرم کردن طوطی خود استفاده کنید.
در اخر می توانید یک طوطی دیگر را هم دست کم برای امتحان برای مدتی به خانه بیاورید این احتمال هست که طوطی شما با او سرگرم شود و دست از پرکنی بردارد. اگر هم جواب نداد باز طوطی دیگری را جایگزین کنید. احتمالا توجه طوطی اصلی که شما انرا دوست دارید به شما کم خواهد شد و با طوطی جدید سرگرم می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر