۱۳۸۹ مرداد ۱, جمعه

انواع غذای ماهیان زینتی

بطور کلی غذای ماهیان زینتی به سه دسته تقسیم میشوند:
1- غذاهای خشک 2- غذاهای زنده 3- غذاهای منجمد
که هریک از آنها بطور جداگانه مورد بحث قرار خواهند گرفت.

غذاهای خشک
نسبت به سایرغذاهای نامبرده استفاده بیشتری دارند که اغلب آنها سرشار از ویتامین هستند . بیش تر آنها به شکل پولکی ، قرصی و گلوله ای ساخته می شوند که اگر به دور از رطوبت و نور نگهداری شوند ، مدت زیادی قابل نگهداری هستند .
                                                                                           

1- پولکی : غذایی لایه لایه می باشد که به رنگ های مختلف وجود داشته و بیش تر به عنوان مکمل غذا به کار می رود و به تنهایی ارزش زیادی ندارد ؛ به این معنی که این غذا تنها دارای مقدار کمی پروتئین برای متعادل نگهداشتن وزن ماهی ها بوده و در رشد آنها تاثیر بالایی ندارد . هر رنگ پولکی هم نشانه ی مقدار مشخصی پروتئین می باشد که معمولاً روی جعبه های آنها ذکر شده است .   نکته : از پولکی بیش تر برای تغذیه زنده زاها استفاده می شود .


2- غذاهای گلوله ای : همانطور که از اسمشان پیداست ، بیشتر به شکل گلوله بوده که معروفترین آنها لوفاک می باشد .



3- لوفاک :  غذایی قهوه ای و دانه دانه که بوی ماهی مانده می دهد و سرشار از پروتئین ( حدود 50 % پروتئین ) است . چندین نوع لوفاک در بازار وجود دارد که لوفاک های روشن رنگ ، روی آب می مانند ولی لوفاک های پر رنگ ، معمولاً به ته آب فرو می روند . این غذا تقریباً مورد پسند تمام ماهی ها بوده و برای تغذیه ی اغلب آنها ( چه گیاهخوار و چه گوشتخوار ) مناسب است .

 

4-غذا های رنگی : همانند لوفاک بوده با این تفاوت که نسبت به لوفاک از پروتئین کمتری ( حدود 35 % ) برخوردار بوده و بیش تر به رنگ های قرمز و سبز موجود است . این غذا یکی از مناسب ترین منابع تغذیه برای گلد فیش ها و گیاهخوارانی که از روی آب تغذیه می کنند ، محسوب می شود .



5- دکپسوله ( مغز میگو ) : دانه های ریز نارنجی رنگی که سرشار از پروتئین بوده و به تنهایی قادر به تامین مواد معدنی مورد نیاز ماهی میباشد.این ماده طی یکسری فرآیند نسبتا ساده از آرتمیا ‌( تخم میگو ) بدست می آید.
                                                                                           

6- غذاهای قرصی : بیشتراین غذاها با نام پروتئین عرضه می شوند که اغلب از خزه دریایی ( جلبک ) ساخته می شوند . این غذا بیش تر به عنوان مکمل پروتئینی برای زنده زاها به کار می رود ولی برای تغذیه ی گیاهخوارانی مثل کوریدوراس و کت فیش هم استفاده می شوند.
7- کرم های منجمد شده : از بهترین منابع پروتئین به شمار می روند که با فشرده کردن کرم هایی چون کرم خاکی ساخته می شوند . از رایج ترین کرم های منجمد شده ، می توان به کرم فشرده ( توبیفکس ) و کرم قرمز اشاره کرد .                                                                                                     
8- کرم فشرده ( توبیفکس ) : کرم های سفید منجمد شده که به صورت مکعب هایی وجود داشته و برای تغذیه ماهی ها می توان آنها را به شیشه چسبانده و یا به صورت پودر شده استفاده کرد .
9- کرم قرمز ( خونی ) : کرم های قرمز یا خونی یکی از گونه های کرم خاکی هستند که در بازار به صورت منجمد وجود دارند . این نوع هم سرشار از پروتئین بوده و در سلامتی و رشد ماهی ها نقش بسیار زیادی دارد .                                                                                                         
10- آرتمیا ( تخم میگو ) : با حدود 60 % پروتئین ، یکی از بهترین غذاهای منجمد به حساب می رود که تقریباً رایج ترین غذا برای تغذیه انواع بچه ماهی ها می باشد.که بسیار مورد پسندشان بوده و اثری از آنها در آب باقی نمی گذارند .(نحوه زنده کردن آرتمیا و چگونگی تغذیه بچه ماهیان با آن در مطلبی جداگانه توضیح داده میشود )




منبع: http://nokat.javanblog.com
سايت ايستك 20 : http://istak20.blogspot.com

۷ نظر:

  1. شما لینک شدین
    مرسی که سر زدین

    پاسخحذف
  2. با سلام.دوست عزیز همونطور که خواسته بودید لینک شدید.لطفا این وبلاگ رو با نام 1-پارس لینک کنید.ممنون.

    www.1-pars.blogsky.com

    پاسخحذف
  3. سلام دوست گرامی
    از اینکه به وبلاگ من سر زدی ممنونم
    شما لینک شدی
    من رو با این اسم لینک کنید
    .::عشق . سر خط مژگان.::

    موفق باشی

    پاسخحذف
  4. سلام دوست عزیز شماهم مطالب خوبی دارین من شمارو با نام ایستک لینک کردم لطفا شما هم منو با نام رایانه فردا لینک کنید

    پاسخحذف
  5. سلام....
    لینک شما انجام شد
    منو با نام
    ۞★ بروزترین سایت موزیک ★۞
    لینک کن.
    www.ma3ood.pardisblog.com

    پاسخحذف
  6. سلام دوست عزیز وبلاگ خیلی خوبی دارید،از اینکه لطف کرده بودید و نظرتون رو بهم گفتید خیلی سپاسگزارم، از مطالبی که در مورد ماهیها نوشته بودید مخصوصا خیلی استفاده کردم ،موفق باشید،من شما رو لینک کردم لطفا من رو با نام افطار لینک کنید

    پاسخحذف
  7. سلام دوست گرامی:
    وبلاگ پر باری داریدو ممنون که به وبلاگ من سر زدید.می توانید مرا به اسم دلگویه های زرین لینک کنید.با تشکر.
    http://hekayatedeltangi.blogsky.com/

    پاسخحذف